Ved du nok om rustbeskyttelse?

Ved du nok om rustbeskyttelse?

Som bilejer ved du godt, at du skal passe på din bil. Den må ikke forsømmes. Ligesom et hus skal vedligeholdes og passes, så skal en bil også vedligeholdes. Du sørger derfor, at den kommer til service jævnligt. Ikke kun lige inden den skal synes. Du har også fået at vide af mekanikeren, at det er på tide, at du får bilen til undervognsbehandling, så du kan beskytte den imod rust. Som mekanikeren sagde: ”Du forlænger din bils levetid ved at give den undervognsbehandling nu. Du kan også få en bedre pris for den, hvis du vil sælge den, hvis den har fået god rustbeskyttelse.” Det er du med på. Selvfølgelig skal bilen til undervognsbehandling.

Hvem kan på Fyn?

Du har derfor søgt efter ”undervognsbehandling på Fyn” for at finde et egnet sted. Du har også booket en tid. Fint nok. Din nysgerrighed har du dog ikke helt fået tilfredsstillet. Du har allerede googlet om, hvorfor det er nødvendigt at behandle biler imod rust. Du har bare ikke fået svar på dit spørgsmål om, hvorfor det tager to eller tre dage at lave en undervognsbehandling. Det undrede dig, nemlig, at du blev spurgt, om du ville have en lånebil, imens din bil bliver behandlet imod rust.
Du har derfor undersøgt, hvad rustbeskyttelse af biler egentlig er og består i for at få svar på det spørgsmål. Og ja, nu hvor du kender svaret, så er det logisk, at servicecenteret tilbyder dig en lånebil.

Fire faser i rustbeskyttelsen

Rustbeskyttelse af biler sker nemlig i fire faser.

  1. Den første er, at de kyndige laver en meget grundig gennemgang af bilens undervogn. De undersøger også det eksisterende beskyttelseslag, der sidder på den.
  2. Fase nummer to består i, at bilen skal gøres klar til at modtage selve undervognsbehandlingen. Der er dele, som skal afmonteres, så midlet, der anvendes, kan blive sprøjtet på korrekt og dækkende. Dette sker ofte ifølge nogle særlige instrukser fra et sprøjteskema, som bilproducenten stiller til rådighed for fagfolk.
  3. Tredje fase består så i, at selve beskyttelsesmidlet bliver påført – sprøjtet på bilens undervogn og de afmonterede dele.
  4. Den sidste fase udgøres mestendels af tørretid. Beskyttelsesmidlet skal tørre fuldstændigt, inden de afmonterede dele kan blive monteret igen. Montering kan også tage lidt tid.

Så det er grunden til, at det tager to til tre dage: Kort sagt: Bilen skal undersøges, den skal skilles ad, så midlet, der anvendes til rustbeskyttelse, kan blive sprøjtet på de forskellige dele. Og beskyttelsesmidlet skal tørre godt og grundigt, inden bilen kan blive samlet igen.

Viden er magt

Nu ved du det. Og det giver derfor god mening, at en god undervognsbehandling koster lidt mere, end du troede. Der går flere arbejdstimer med at rustbeskytte en bil, end man sådan lige tror. Og det er specielt uddannede fagfolk, der udfører arbejdet. Det er ikke noget, enhver kan gøre. Så nu forstår du, også hvorfor din mekaniker sagde nej til at udføre en rustbeskyttelse på din bil, da han nævnte for dig, at det var på tide at få det gjort. Han sagde det ikke, men du ved nu, hvorfor: Han er ikke uddannet til det arbejde.